RECENZE: Jumanji - v džungli s pubertálním Dwaynem Johnsonem

27.12.2017

Česká kina se mění v džungli! Není to však díky nepřeberné nabídce filmů, ani kvůli nefunkční klimatizaci. Na smysly diváků totiž útočí novinka Jumanji.

Film Jumanji má za sebou českou premiéru!

Vítejte v džungli!

Film stojí a padá s poměrně primitivním předpokladem - těžce nesourodá partička teenagerů skončí po škole, objeví prehistorickou herní konzoli, a hra Jumanji, kterou se rozhodnou strávit zbytek trestu, je doslova pohltí. Čtyři děcka odkojená městským blahobytem se tak ocitnou uprostřed smrtí džungle v tělech o poznání starších a vyspělejších hrdinů.

Tahle partička puberťáků si právě pořádně koleduje!

Propracovaný kalkul, který funguje

Proměna je však pouze fyzická, a tak si archetypální postavy ve hře uchovají nejen vyjukanost huberťáků v pralese. To samo o sobě skýtá solidní komediální potenciál, který se tvůrci rozhodli beze zbytku vytěžit. Každý hrdina proto ztvárňuje téměř dokonalý opak svého hráče – statný Dwayne Johnson reprezentuje nejistého pohublého šprta, menší a ve filmu neschopný Kevin Hart (37) je převtělením dvoumetrového hráče amerického fotbalu, půvabná Karen Gillan (30) je avatarem stydlivé studentky, a nafintěná instagramová blogerka se promění v obtloustlého Jacka Blacka (48).

Video hra byla k teenagerům nemilosrdná, s výběrem postav jim to dala pořádně sežrat.

Nutno dodat, že poslední proměna je absolutně geniální a spolu s ustrašeným Rockem táhne film nahoru. Byť se jedná o poměrně lehce prohlédnutelný kalkul, je poctivě dotažený do konce a s citem pro detail, a to je třeba ocenit. Navíc, koho by nebavil vyděšený Dwayne Johnson (45) utíkající před neškodnou veverkou, nebo zženštilý Jack Black se social media absťákem?

Jediné, čeho Jack Black (alias Bethany) lituje, je absence tohoto momentu v Instastories.

Poctivá zábava

I díky podobným výjevům, kterých v Jumanji rozhodně není málo, plyne děj opravdu hladce. Hlavní zásluhu však na tom má kostra příběhu, která už z logiky videohry nutí postavy k neustálému pohybu. Proto ve filmu není mnoho prostoru pro nadbytečná melodramata, která by brzdila svižné tempo. Ano, bohužel se dostane i na ně, ale v natolik omezené míře, že to přežije i méně otrlý divák. Nejsympatičtější je totiž právě snaha o poctivou komedii, která si na nic extra nehraje. Jistě

O podobné výjevy rozhodně není ve filmu nouze…

Kdo by čekal Oscara?

Nejsympatičtější je totiž právě snaha o poctivou komedii, která si na nic extra nehraje. Jistě, rámcově má film diskutabilní technofobní poselství, které se snaží vychovávat mládež, dočkáme se i více či méně trapných romantických scén. Nicméně pokaždé, když na jednu z výše zmíněných variant dojde, dokáže z toho režisér Jake Kasdan vybruslit shozením daných pasáží komediálním prvkem. Film se zkrátka nebere příliš vážně a a výsledku to je poznat. Nikdo by za podobný film přece nečekal Oscara, ne?

Tvůrci si uvědomili, že jsou až po krk v komedii a nemá cenu se nořit do vážnějších témat.

Vizuální průměr vůbec nevadí

V dnešní době je již CGI průmysl na takové úrovni, že i ve filmech, které na VFX nestojí, dokáže vytvořit velmi věrohodné prostředí, které nevyčnívá a nezabíjí celkový dojem. Třeba takový Dwayne Johnson si určitě oddechl, že se nedočkal podobně tristních výsledků, jako ve filmu Mumie se vrací. V Jumanji je totiž i pro děj nepodstatný digitální had vyrenderován lépe, než jeho král Škorpion.

Vizuální stránka Jumanji příliš nenadchne, ale rozhodně neurazí.

Pryč do teplých krajin!

Jumanji rozhodně není film, který byste museli vidět v kině, a až za půl roku vyjde na všech možných nosičích, pravděpodobně nepřijdete při domácí projekci o nic podstatného. Pokud však o svátcích uvažujete o rodinné návštěvě kina, těžko lze doporučit vhodnější program. Krom laskavého a celkem povedeného humoru vás zahřejí i dvě hodiny strávené sledováním deštného pralesa.

Fandím
2 fanoušci
Nesnáším