5 ambiciózních filmů, které se staly obětí studiových rozhodnutí

05.05.2018

Myslíte si, že za finální verzí filmu stojí jeho režisér? Dávalo by to smysl, že? Je to on, který je za filmem od samého začátku a je to také on, kdo rozhoduje prakticky o všem. Přesto však poslední slovo nepatří jemu. Režisér sám by totiž ve většině případů vlastní film nezvládl zafinancovat. Proto musí spoléhat na sponzoring filmového studia, které do filmu „sype“ finance.

Tohle je důvod, proč když jdete na film, nevidíte nejprve jméno režiséra, ale buď zasněženou horu z loga Paramount pictures, planetu studia Universal, hrad od Disney, lva od MGM, a tak dále, a tak dále. Proto mají tato studia poslední slovo v tom, jak mohou filmy vypadat. Vždy mají navrch i nad samotným režisérem, a mají dokonce moc ho od projektu i vyhodit.

Tato studia často do toho, jak finální projekt vypadá, zasahují a to často dost nevybíravým způsobem. Občas se proto stává, že tím totálně rozbijí režisérovu původní myšlenku. My vám teď proto přinášíme seznam 5 ambiciózních filmů, které se staly obětí studiových rozhodnutí.

5. Vetřelec3

Vetřelec „na třetí“ připadl po Ridley Scottovi (80) a Jamesovi Cameronovi (63) pod režijní taktovku dalšímu ostřílenému hollywoodskému matadorovi Davidu Fincherovi (55). V té době však měl Klub rváčů, Zodiaca či Social Network ještě daleko před sebou a dosud nestál za žádným celovečerním filmem. Možná tak neměl mezi hlavami studia Fox zase takové slovo.

Navíc nebyl prvním režisérem, který dostal projekt třetího Vetřelce na starost. Film strávil dlouhá léta ve „vývojovém pekle“ (stav, kdy je film neustále odkládán a zdá se, že už nikdy nevyjde, pozn. red.) a nakonec ho pod svá křídla vzal režisér Vincent Ward (62). Ten měl pro třetí díl příběhů o Ripleyové a vetřelci vizi psychedelického filmu, který se odehrává na planetě osídlené podivným náboženským kultem. Po velkých neshodách se studiem dostal Ward „padáka“ a k projektu byl přibrán právě David Fincher.

Ten měl pro film úplně jiné plány, které se týkaly i samotného místa, kde se příběh odehrává. Aby však mohl být příběh přestříhán do těžební kolonie, byla za potřebí spousta nových záběrů, které studio stály obrovské peníze. Fincher se s Foxem přel při každém kroku, až od filmu také odešel a z filmu se stala nelogická směsice záběrů, které postrádaly strach i akci původních filmů.

4. Fantastická čtyřka

Jestli existuje nějaký film, který studiovými zásahy trpí více než jiný, je to právě Fantastická čtyřka. Tenhle superhrdinský tým má za sebou v blízké minulosti hned tři filmy, kterými jsou Fantastická čtyřka, Fantastická čtyřka: Silver Surfer, a aby se to nepletlo, v roce 2015 vznikl reboot série s názvem Fantastická čtyřka.

Každý z těchto filmů se musel potýkat s většími či menšími studiovými zásahy, které úplně rozhodily původní vizi, kterou pro superhrdiny filmaři měli. Nejvíce se však tyto machinace na pozadí filmů podepsaly právě na rebootu z roku 2015. Režisérem snímku se stal Josh Trank (33), který doposud stál pouze za nezávislými indie filmy, a tak se vedení vysokorozpočtového komiksového filmu mohlo zdát jako dar z nebe.

Opak byl ale pravdou. Téměř všechna rozhodnutí, které Trank jako režisér zamýšlel, studio Fox bez rozmyšlení smetlo ze stolu. Spousta scén byla navzdory režisérovým protestům přetočena a jeho temný příběh byl změněn tak, aby obsahoval více humoru a odlehčený tón. Sám režisér konečnou verzi filmu den před jeho premiérou na svém Twitteru zkritizoval a prohlásil, že jeho verze by byla mnohem lepší, což potvrdila i spousta anonymních zdrojů, které na filmu pracovaly. Tuhle verzi Fantastické čtyřky však s největší pravděpodobností nikdy neuvidíme.

3. Blade Runner

Ridleyho Scotta (80) jsme na našem seznamu už jednou měli kvůli pokračování série o Vetřelci, kterou v roce 1979 odstartoval. Tehdy ale šlo o pokračování, které měl na svědomí jiný režisér. Věděli jste ale, že i samotný Ridley Scott měl roztržky se studiem, které za jeho filmem stálo? A že to byl dokonce jeho slavný Blade Runner z roku 1982?

Scott byl s původní verzí natolik nespokojen, že se v roce 2007 prosadil o vydání remasterované verze svého kultovního filmu, která obsahovala jeho původní verzi příběhu, kterou mu filmové studio naprosto rozbořilo. V nové verzi odstranil „happy end“, komentář vypravěče a zalepil tak několik dějových děr, které studiová verze z roku 1982 měla.

Hlavy studia tvrdily, že je příběh filmu nepochopitelný a příliš složitý, že jsou mnohé futuristické lokace a kyberpunkové prostory nepřehledné, a tak dále, a tak dále… Verze z roku 1982 však v kinech propadla a svůj úspěch získala až později především díky Scottově remasteru.

2. Amazing Spider-Man 2

Obdobně jako Fantastická čtyřka i reboot oblíbeného superhrdiny Spider-Mana byl negativně ovlivněn zásahy studia. Sony, kterému práva na filmy s pavoučím mužem donedávna patřila, se totiž rozhodlo, že nebudou následovat doporučení a vizi režiséra Marca Webba (43) a raději budou důvěřovat vlastním korporátním instinktům.

Webb totiž zamýšlel reboot s Andrew Garfieldem (34) v hlavní roli jako trilogii, což mu Sony zprvu odsouhlasilo. Ve více filmech samozřejmě viděli více zisku. Proto se také rozhodli, že uprostřed produkce filmu Amazing Spider-Man 2 udělají několik změn včetně představení většího množství postav a padouchů, aby mohli jednotlivými filmy kopírovat úspěchy konkurenčního Marvelu.

Navíc se Sony rozhodlo, že pokračování Amazing Spider-Mana potřebuje odlehčenější tón, a tak z padoucha Electra udělali nemotorného nekňubu, který působí spíše komicky než hrozivě. Webbova původní idea tak byla přemožena studiovými rozhodnutími, a namísto vyprávění příběhu se tak film soustředí spíše na sestavení vlastního „univerza“, ze kterého by pak mohly vznikat další spin-offové filmy. Tón filmu je v každé scéně jiný, a tak závěrečný produkt působí poměrně schizofrenicky. Práva na Spider-Mana pak odkoupil Marvel, a tak se Webb nedočkal ani třetího slíbeného dílu.

1. Daredevil

Společně s filmem Batman a Robin je Daredevil z roku 2003 mnohými považován za jeden z nejhorších superhrdinských filmů historie. Zdrojový materiál komiksu úplně rozcupoval a Ben Affleck (45) v roli slepého bojovníka se zločinem také zrovna nezářil. Na ČSFD má film nuzných 53 %, a značnou část viny na tom nese i studio Fox.

Režisér filmu Mark Steve Johnson (53) původně chtěl vyprávět velmi temný příběh s ponurou atmosférou, které jsou Daredevilovi vlastní. V roce 2002 však vyšel první Spider-Man s Tobeym Maguirem (42) v hlavní roli, a Fox se proto rozhodl, že se pokusí okopírovat atmosféru tohoto filmu a temný příběh Daredevila tak odlehčí.

Zároveň se studio Fox rozhodlo soustředit na milostný vztah Daredevila a Elektry, který měl být v původní verzi filmu pouhou vedlejší zápletkou, ale nyní se stalo středobodem celého filmu. O mnoho let později dovolil Fox Johnsonovi, aby na vydání nového DVD nahrál svou verzi bez studijních zásahů. Tohohle Daredevila už fanoušci a kritika přijali mnohem vřeleji, než původní film z roku 2003.

(tod)

Fandím
5 fanoušků
Nesnáším
0 antifanoušků
Celebrity:
David Fincher, Ridley Scott, Ben Affleck

Filmy:
Vetřelec ³, Blade Runner, Daredevil, Fantastická čtyřka

Kategorie:
Celebrity,

Tagy:
Hollywood, Ben Affleck filmy, žebříčky, filmové žebříčky, ambiciozní filmy, války filmových studií
TOPlist