RECENZE: Star Wars – Poslední z Jediů

29.12.2017

O posledním pokračování Star Wars, Posledním z Jediů, již toho bylo napsáno hodně, a reakce jsou smíšené. I u nás se objevily jak nadšené první dojmy, tak poněkud kritičtější seznam hříchů, kterých se režisér Rian Johnson dopustil. Je čas na pořádnou recenzi!

Recenze osmý díl vyzdvihují do nebes, fanoušci zas tak spokojení nejsou. Tak jak to tedy je?

Zábava pro každého kromě režiséra

Ačkoli se režírování filmu pod tak slavnou franšízou může jevit jako práce snů, je tomu přesně naopak. Dostát mnohdy nesplnitelným očekáváním pravověrných fanoušků, a zároveň splnit zadání od Disney, které od své miliardové akvizice čeká úspěch u mainstreamového publika (a tedy i solidní výdělek). S vědomím těchto mantinelů se dá říci, že z toho tvůrci vybruslili s grácií. Ale všechny logicky potěšit nemohou.

George Lucas to prodejem práv Disneymu pěkně zavařil tvůrcům 3. trilogie.

Sofistikovaná úlitba Disneymu

Pojďme to tedy rozseknout! Ano, Poslední z Jediů cílí spíše na novou generaci a potenciální nové fanoušky, tomu je také uzpůsoben příběh (ten se řídí moderními postupy vyprávění, včetně několikanásobných zvratů), humor (který však, byť je místy laciný, funguje), i obsazení a vývoj postav. Pro fanoušky ságy si Johnson připravil lákadlo v podobě bezpočtu odkazů na předchozí díly, tzv. "easter eggů". Lahůdkou pak měl být velký prostor věnovaný Marku Hamillovi a rozšíření univerza o další možnosti použití síly. Oboje bohužel die-hard příznivci spíše kritizují.

Porgové leží mnohým fanouškům v žaludku, jde však o nutné zlo, které ve filmu nezabírá příliš velký prostor.

Natřískaných 150 minut

Ve vizuálu chybu nenajdeme, hudba Star Wars už se za ta léta stala prakticky nedotknutelným kultem (oprávněně), kámen úrazu je tedy v ději. Ten nabízí dvě hlavní linie (obléhání flotily Rebelů a výcvik Rey na ostrově Luka Skywalkera), které se v průběhu filmu rozdělí na několik podlinií.

Ani v jedné z linek se nevyhneme veselým příhodám Kylo Rena.

Zatímco rebelská linka je plná akce a cílí především na nové publikum (fanoušky potěší především detaily v podobe nových modelů lodí), děj Reyina tréninku plyne klidně a kvůli důrazu na otázky Síly je jasně zaměřen na příznivce předchozích dílů (mladou generaci z meditativní nudy vytrhne humor, který z většiny patří mezi to nejlepší, co kdy Star Wars nabídly).

Jedna z hlavních linek sleduje počínání Odboje, který odolává náporu Prvního Řádu.

Konec filmu všechny dějové linie spojí poměrně logickým způsobem, propojení jednotlivých scén je však místy zmatečné, někdy až zbrklé. To vytváří zmatení a ve výsledku bohužel mírnou pachuť z celého filmu. Navzdory úctyhodné stopáži se totiž žádná linka nerozvine natolik, aby bylo možné zabrousit hlouběji do vývoje postav a jejich prostředí. Už vůbec pak nezbývá čas na zodpovězení všech otázek, kterých po 7. epizodě rozhodně nebylo málo.

Závěrečná bitva na solné planetě Crait propojuje rozvětvený děj.

Otázky stranou

Za jedno z hlavních poselství filmu bychom tak mohli označit ve filmu několikrát opakovanou mantru „Odpovědi na určité otázky nejsou důležité…“. Film se totiž ani v nejmenším nesnaží vysvětlit otázky, které po dva dlouhé roky sžíraly fanoušky. Naopak, tvrdí, že nejsou pro další vývoj příliš důležité, jejich objasnění nechává na Epizodě 9, a místo toho nastoluje vlastní agendu.  A to je recept na přinejmenším popuzení pravověrných fanoušků. Pak nepomůže ani zajímavost nově nastolených témat, úžasná prostředí, CGI potvůrky, a momenty, které vám spustí čelist až na podlahu.

Jaký je původ hlavní hrdinky Rey? Ani na tuto otázku zatím neznáme uspokojivou odpověď…

Kapka nelogičností a oheň je na střeše

Film bohužel rovněž obsahuje i řadu přinejlepším podivných, mnohdy však naprosto nelogických momentů, které film definitivně ničí pro řadu fanoušků. Ať již jde o rozdílné trvání dějových linek, motivy Luka Skywalkera, nebo scénu, kterou bychom mohli nazvat Čarodějnice ve vesmíru, tyto lapsy rozhodně nepřidají na celkovém dojmu. Co na dojmu naopak velmi výrazně přidá, jsou speciální efekty.

Důvod Lukova vyhnanství pořádně naštval některé pravověrné fanoušky. Takhle přece Jedi neutíká!

Dokonale využité VFX

U filmů typu Star Wars je použití CGI prakticky nutností, vždyť v tomto oboru celá sága vždy udávala tempo. Způsob, jakým tvůrci efekty používají v Posledním z Jediů je však zase o kus jinde, než tomu bylo v Síla se probouzí. Oproti prvnímu dílu z poslední trilogie nesou schopnosti nejen CGI operátorů tolik dávány na odiv, naopak po vzoru Rogue One vkusně doplňují prostředí a nevyčnívají na úkor děje či postav.

Stylizace nejen závěrečné bitvy stojí za to!

Samozřejmě se dočkáte pompézních vesmírných (nejen) bitev, pokud však nejsou efekty nezbytně potřebné pro vykreslení bitevní scény, nevystupují zbytečně do popředí. Stylizace jednotlivých scén dává smysl a u některých sekvencí dosahuje podobné ikoničnosti, jako nedávný Blade Runner 2049.

Poslední z Jediů se odehrává z poloviny ve vakuu vesmíru, o pořádné souboje tedy není nouze.

Solidní prostřední díl, špička současné kinematografie

Vcelku se jedná o důstojné rozšíření odkazu původních Star Wars, které sice tápe v některých detailech, jako celek však funguje obstojně. Ne, není to nové Impérium vrací úder, zřejmě nejkultovnější film celé ságy, ale to ani nebylo ambicí Posledního z Jediů. Zjevně ani nebylo ambicí zaplnit všechna prázdná místa ze sedmé epizody. Hlavním úkolem Riana Johsona bylo připravit půdu pro vyvrcholení v podobě Epizody 9, která má propojit všechny již existující díly celé ságy. A to se mu povedlo na výbornou, s vytříbeným filmovým stylem a neuvěřitelnou lehkostí.

Text: Ondřej Veselý

Fandím
0 fanoušků