Recenze filmu Bastardi III: Společenská kritika nebo rasistické svinstvo?

26.09.2012

Tomáši Magnuskovi se v jeho režijním debutu povedlo něco nevídaného – nevznikla jenom další amatérská a diletantská záležitost, ale zároveň snímek, který by mohl posloužit jako učebnicová ukázka demagogie a manipulace.

Otázkou je, zda to bylo záměrem, nebo zda tak hloupý a lacině kontroverzní film vznikl náhodou, tedy při střihu seřazením několika souvisejících i nesouvisejících scén.

bastardi
Foto: Magnusfilm

Soudě podle jeho filmu musí být Tomáš Magnusek asi ten nejnešťastnější člověk na světě. Ve svém díle nám totiž krásně dokazuje, že nenávidí děti, cikány, Čechy, skinheady, učitele, policisty, novináře, soudce a samozřejmě politiky. V české kinematografii už dlouho nevzniklo dílo, které bylo tak plné nenávisti – ani tak ne vůči Romům (i když ti to schytali asi nejvíc), ale obecně vůči všem vrstvám společnosti.

Kdyby to celé byla jen sranda a snímek byl nízkorozpočtovou parodií na společenská dramata, odpustili bychom mu třeba i tu amatérskou vizáž a nevkusný humor a začali bychom se radovat, že český film konečně našel svého Sachu Barona Cohena. Jenže ono je to myšleno vážně, přátelé, a není to žádná neškodná důchodcovská taškařice typu Pamětnice či Školní výlet. V tom případě žerty stranou a pojďme si rozebrat, co nám vlastně chce autor tímto dílem sdělit.

Je vidět, že hodně rozpačitý dojem z jedničky chtěl Tomáš Magnusek nahradit ve dvojce traktátem o tom, že cikány chápe, poněvadž za jejich situaci mohou jejich bílí zaměstnavatelé, resp. mafiáni. Když však kritika ani tento úkrok stranou nepřijala, rozhodl se režisér, že si nebude brát servítky a nandá to všem bez ohledu na barvu pleti a profesi.

Tomáš Magnusek to udělal velice chytře – označil za ústřední téma rušení zvláštních škol a tím vytvořil ze svého filmu politikum. A recenzent to má hned těžší, poněvadž se svým názorem dostane buď na jednu či druhou stranu tábora dvou nesmiřitelných stran. Rozumím, že mu jde o to ukázat, že tento krok je blbost, ale proč do filmu vsunuje okaté podprahové signály, že cikáni jsou verbež? Notabene když se takové scény pravidelně opakují? A máme mu fakt věřit, že mu jde o blaho školství, když ministra hraje pán s ksichtem postavy z jihoamerické telenovely? 

Zatímco jednička byla jen naivní vyprávěnkou, dvojka komickým křížencem gangsterky a akčního thrilleru, trojka je neskutečnou směsicí frustrace ze současného stavu společnosti z pohledu člověka, který si odmítá připustit, že by tady bylo něco dobrého.

Režisér nám nejenom zmateným scénářem, ale celým pojetím filmu jakoby říkal: Ne ne, odmítám, že je na světě hezky, štve mě, že slunce svítí, že v lesích voní houby, protože děcka jsou sprostý, cikáni dělají bordel, skinheadi mě taky nasírají, učitelé jsou neschopní, novináři, soudci a policisté jsou úplatní, prostě všechno je sračka! Tomáš se proto dožaduje spravedlnosti! Tak se chopte toho, co máte zrovna po ruce a jděte si vymoci svá práva! To je základní poselství filmu.

Tomáš Magnusek si navíc svým filmem vyřídil pomyslné účty s novináři, když z nich udělal senzacechtivé zrůdy píšící na objednávku. Jen škoda, že tento motiv – ostatně jako většina – vyznívá do ztracena. No, možná dobře – kdo by se chtěl dívat na přehrávajícího Ivana Vyskočila v roli šéfredaktora déle než pět minut?

Paradoxem je, že režisér svůj pokřivený myšlenkový svět buduje za pomoci herců jako je Tomáš Töpfer, Jan Tříska nebo Pavel Landovský, u nichž bychom vzhledem k jejich dřívějším postojům čekali trochu něco jiného. Zřejmě už ztratili soudnost, anebo mají pocit, že hrají v něčem výjimečném.

Po filmové stránce lze říci jediné: Tomáš Magnusek objevil kouzlo retrospektivy, a tak nás několikrát – v cimrmanovském stylu „víš, to bylo tak“ – obšťastní tímto filmovým postupem. Většinou se to děje tak, že se jedna postava zasní, pohlédne do blba, obraz se zamlží a v další sépiové scéně (jakože retro, rozumíme?) vidíme to, na co vzpomíná. Ano, Bastardi 3 používají vskutku „vybranou filmovou řeč“.

Retrospektiva ovšem slouží také k zobrazení těch nejkřiklavějších forem skrytého rasismu. Kateřina Brožová se zahledí na blonďaté vlásky své dcerky a vzpomene si na to, jak ji jako malou holčičku ostříkali ty hnusné cikánské holky. Vrcholem „nazipropagandy“ je scéna, kdy klid hloučku blonďatých holčiček zpívající „Černé oči, jděte spát“ naruší příchod dvou cikánských chlapců. And Now Apokalypse hadr! Apropo, docela zručně zrežírované, včetně hudby! Domnívám se, že tato scéna vstoupí do dějin kinematografie vedle slavné antisemitské scény z protektorátního filmu Jan Cimbura!

Zkrátka Tomáš Magnusek jako jakýsi český Veit Harlan (Žid Süss), resp. Fritz Hippler (Věčný žid) boduje! Otázkou je, koho si chce tím získat – rómské komunitě bude jeho film u zadku, skinheadi mu budou spíš chtít rozbít hubu a inteligentní lidé na film ani nepůjdou. Takže mu zbývá nemyslící lůza, pokud něco takového u nás vůbec je …

Nejhorší je, že hlavní postava, která má být nositelem jeho ideálů, není absolutně vůbec sympatická. Je to jednak dáno chabým hereckým výkonem Tomáše Magnuska, který má dvě polohy – vzdychání a funění – a druhak tím, že tlouštík vraždící své žáky není schopen svůj čin ani obhájit a jen zdůrazňuje svou „nasranost“.

Hlavní hrdina sice v jedničce zabil jednoho Čecha, jednoho Róma a jednoho tvora těžko určitelné národnosti, ale přesto jsou nelogicky za největší zlouny právě Rómové (mimochodem ve filmu se ukazuje stále jedno a totéž ghetto). Tomáš Majer se ovšem zároveň nechce přiřadit do řad rasistů, a proto ve vězení rozbije hubu panu Bambasovi, který mu chce nabídnout pomoc za to, že zabil cikána. Jde o jasnou narážku na předsedu Dělnické strany (či jak se to uskupení teď nazývá), bohužel onoho politika hraje jakýsi ochotník, který naprosto otřesným způsobem odříkává napsaný text.   

Když už se ve filmu objeví vážná tvář Jan Třísky v roli advokáta, člověk se už těší, že se aspoň na závěr dočká solidního soudního dramatu, kde se bude něčím argumentovat, ale dočká se jen posledního zoufalého výkřiku směrem k divákům. A tak to je ve filmu se vším – scenárista něco načne a hned to opustí.

Bastardi 3 sice nedosáhli úrovně dvojky co do počtu celebrit, které se zjevovaly co deset minut, ale zato překvapují „nejkouzelnější“ formou product placementu na jednu šperkařskou firmu. Záběr na prodejnu této společnosti trvá asi minutu, kamer se nehne z místa a rómští mladíci mezitím ukradnou figurínu před obchodem. A máme tam všechno – ty cikánský nešvary i tu reklamu! Jupí!

Film je prostě po všech stránkách špatný a jde spíše o soubor scén (či skečů?), které ilustrují představy režiséra o tomto světě či jakési živé obrazy, které mají zobrazovat současný marasmus. Bylo by však zbytečné posílat Tomáše Magnuska za jeho dílo na smetiště dějin. Myslím, že i přes to, co stvořil, má právo i nadále točit a není důvod mu bránit, či ho snad kvůli jeho názorům urážet či zavírat, jak navrhují někteří rozezlení diváci jeho filmů. Na druhou stranu mohl by už konečně pochopit, že jeho olbřímí postava působí ve dramatickém díle, kterým měli Bastardi 3 být, jako pěst na oko.

Budeme si holt muset zvyknout, že s pokračující „magnuskizací“ českého filmu se ke kameře dostanou nejenom kriticky myslící lidé, ale i ti, kteří se nehodlají nějakým problémy zabývat do hloubky. To ostatně dokázali už Hranaři nebo Ulovit miliardáře – i když tam při vší hrůze šlo ještě o sofistikovanější formu „kritiky soudobé společnosti".

Je pravděpodobné, že většina kritiků nad filmem mávne rukou a odmítne se jím jakkoliv zabývat. Bude však zajímavé, jaký vývoj tento film prodělá – zda třeba nebude za pár let považován za jakousi první vlaštovku českého žánru exploitation. Třeba mu budou nakonec odpuštěny i ty rasismem zavánějící záběry a budeme se bavit jen nad neumětelstvím tvůrců, kteří chtěli sdělit něco vážného, ale prostě jim to nevyšlo. Jenže jak můžeme věřit, že to myslí upřímně, když třeba ministra hraje pán s ksichtem postavy z jihoamerické telenovely a ostatní postavy spolu komunikují jen pomocí tezovitých dialogů?

Tomáš Magnusek se možná domnívá, že svým filmem něco vyřešil a na něco poukázal. Poukázal opět jen na to, že je úplný filmový diletant, ale tentokrát navíc i zdatný manipulátor a demagog, který smíchal všechna možní mediální klišé do jednoho ranečku. Ale možná zaplaťpánbu za něj – podle Bastardů se aspoň budou měřit další jim podobní následovníci.

Musím bohužel konstatovat, že Bastardi 3 nejsou druhá Nahota na prodej – ačkoliv se jí lehce podobá svým „cikánským námětem“. Je to jen naivní a nechtěně komický pokus o společenský apel, ale také otevřeně rasistický film, neboť při jehož sledování začne člověk nenávidět rómskou menšinu, ale i celý svět. Tedy něco podobného, o co šlo režisérovým říšskoněmeckým kolegům ve filmech Věčný žid a Žid Süss. Tam se to ale týkalo židů a byli poměrně úspěšní, co se týče praxe. Bude podobný úspěch slavit autor, který jako bývalý vychovatel chtěl jenom upozornit na rušení zvláštních škol?

Šéfredaktor

Fandím
3 fanoušci
Nesnáším
1 antifanoušek
Celebrity:
Tomáš Magnusek

Filmy:
Bastardi 3

Kategorie:
Filmy,

Tagy:
Celebrity, herečky, České celebrity, youtube.com, youtube, české filmy, české herečky, herci, youtube video, čeští herci, čeští režiséři, režiséři, český film, Právě v kinech, filmová recenze, Tomáš Magnusek film, Bastardi 3 foto, Bastardi 3 fotky, Bastardi 3 trailer, Bastardi 3 video, Bastardi 3 premiéra, Bastardi 3 ukázka, Bastardi 3 drama, Tomáš Magnusek Bastardi 3, Bastardi trilogie, Bastardi 3 film, Bastardi 3 snímek, Tomáš Magnusek režie, Tomáš Magnusek hlavní role, Bastardi 3 recenze
TOPlist