5 odvážných reklam s politickým podtextem

30.03.2019

Ať už se nám to líbí, nebo ne, i reklamy jsou součástí filmového průmyslu. Bez reklam by si filmová či televizní studia zkrátka nemohla vydělat na tvorbu svých děl a i reklamy tak mají v showbyznysu své místo. Můžete je nenávidět a absolutně jimi pohrdat, ale jejich důležitost je zkrátka zásadní.

Někteří tvůrci reklam však svými krátkými upoutávkami na jejich produkty občas chtějí dosáhnout něčeho většího než jen větších prodejů. Občas chtějí upozornit na nějaký zásadní problém, se kterým se společnost potýká. Samozřejmě nesmíte mít iluze, že hlavním cílem těchto reklam není prodej produktů, ale je občas hezké vidět, když se obrovské korporace snaží alespoň trochu využít svůj vliv pro zlepšení světa.

Samozřejmě, že jde ve většině případů jen o marketingový trik, kterým si společnosti snaží zlepšit reputaci, ale i tak jde alespoň v některých případech o ušlechtilou snahu.

5. Gillette – „Toxická maskulinita“

Inspiraci k dnešnímu článku jsme získali skrze reklamu společnosti Gillette, kterou vypustila v lednu letošního roku. Sloganem této firmy, která se specializuje na holicí strojky, bylo už třicet let motto: „Nejlepší, co může muž mít“. Tento slogan však podle společnosti už v roce 2019 může vyvolávat spíše negativní reakce, a tak svou novou reklamu zaměřili proti sexismu, obtěžování a šikaně na ženách.

Tato kampaň se však Gillette úplně nevydařila, jelikož vyvolala přinejmenším stejný počet negativních reakcí jako těch pozitivních. Lidem přišlo opravdu zvláštní, že se firma, jejíž hlavním cílem jsou prodeje holicích strojků, snaží přimět své zákazníky k řešení tak komplexního problému během několika vteřinové reklamy. Celá kampaň tak působí jako nezvládnuté propagandistické video, které je navíc zacíleno na nesprávnou skupinu.

4. Starbucks – Migrační krize

Ačkoliv má spousta lidí kavárenský řetězec Starbucks za bezcharakterní konglomerát, který systematicky ničí lokální kavárny, jejich reklama z loňského roku ukazuje, že jim na něčem přeci jen záleží. Po tom, co americký prezident Donald Trump (72) zakázal vstup uprchlíků na americkou půdu, prohlásilo vedení Starbucks, že do svých podniků přijmou po celém světě 10 000 imigrantů.

Kavárenský řetězec navíc vybízel své zaměstnance, na které mělo Trumpovo prohlášení přímý dopad, aby vyhledávali pomoc, se kterou jim ochotně pomůžou i jejich zaměstnavatelé. Tato kampaň se také setkala s různorodými reakcemi. Někteří rozhodnutí Starbucks podporovat osoby zasažené migrační krizí obdivovali a jiní jej naprosto zavrhovali. Vedení kaváren se proto rozhodlo, že kromě migrantů nabídne práci i 10 000 válečných veteránům a jejich partnerům.

3. Audi – Platová rovnost

Německá automobilka Audi si v roce 2017 zaplatila drahou reklamu, která byla vysílána při finále americké fotbalové ligy NFL, takzvaném Super Bowlu. Celá reklama se točí okolo otce s dcerou, která závodí ve vozítku, které společně sestavili. Krásné až filmové záběry jsou doplňovány hlasem otce, který přemýšlí nad společností, ve které jeho dcera vyrůstá.

Hlavním motivem reklamy je nerovnost v platech mezi muži a ženami. Ženy totiž mají většinou menší platy a Audi se tento trend rozhodlo měnit. Ani této reklamě se nepodařilo absolutně uchvátit širokou veřejnost. Když se například podíváte na to, jak si video vede na Youtube, zjistíte, že má mnohem více dislikeů než pozitivních reakcí.

Pokud se ale podíváte na to, jak si Audi vede v najímání žen do dříve téměř výhradně mužského odvětví, nezbývá než jim trochu toho uznání dát. Podle dostupných čísel navíc mezi mužskými a ženskými zaměstnanci v této firmě téměř neexistuje platová propast, což je také poměrně nevídané.

2. Levi’s – Boj za práva homosexuálů

Kampaň džínové oděvní firmy Levi’s z roku 1992 byla na svou dobu poměrně kontroverzní. Poměrně je ještě vcelku mírné slovo, jelikož byly všechny jejich kroky stejně odvážné, jako byly riskantní. Vedení Levi’s se rozhodlo bojovat za práva homosexuální menšiny. Jejich tažení však bylo zaměřeno proti skautským organizacím.

Oděvní firma totiž v minulosti skauty finančně podporovala, ale kvůli jejich nepřipouštění homosexuálních vedoucích, a dokonce ani homosexuálních členů, se její vedení rozhodlo, že finanční podporu zruší. To vyvolalo silné reakce nejen ze strany skautů, kteří prohlásili, že své hodnoty nikdy nezmění, ale i široké veřejnosti. Někteří lidé protestně zapalovali své džíny od této značky a vedení Levi’s přirovnávali k antikristům.

Vlivem stále silnějšího nátlaku ze strany společnosti však museli američtí skauti svá přesvědčení přehodnotit a v současnosti přijímají každého bez ohledu na jejich sexuální orientaci.

1. Procter & Gamble – Nenávistné stereotypy

Reklama amerického drogistického koncernu Procter & Gamble hrdě uzavírá dnešní článek o odvážných reklamách s politickým podtextem. Jejich reklama byla tak skvěle provedená, že si vysloužila nejen cenu Emmy, ale i ocenění na filmovém festivalu v Cannes.

Reklama této společnosti se věnuje rasismu a rasistickým stereotypům, se kterými se černošská komunita musí denně potýkat. Spíše než o reklamu tedy jde o jakési naučné video o tom, jak přežít v současném světě plném nenávisti a slovního ubližování.

Co si o takových reklamách myslíte vy? Měly by reklamy těchto společností nést nějaký společenský význam, nebo se do takových věcí nemají vůbec pouštět? A přijde vám jejich snažení osvětové, nebo jej máte jen za další trik, pomocí kterého chtějí tyto obrovské koncerny ještě více zbohatnout? Dejte nám svůj názor vědět v komentářích!

(tod)

Fandím
0 fanoušků
Nesnáším
0 antifanoušků
Celebrity:
Donald Trump

Kategorie:
Filmy, Filmové novinky,

Tagy:
reklamy, politika, zajímavé reklamy, reklama Audi, reklama Superbowl, rasová rovnost, migrační krize, Gillette, reklama Gillette, Procter & Gamble, Procter & Gamble reklama, hezké reklamy
TOPlist