Recenze: Školní výlet aneb Zvrhlí důchodci v lázních Kameňákov!

27.02.2012

Česká tragikomedie Školní výlet je klasickou ukázkou toho, že i cesty do pekel jsou dlážděny dobrými úmysly! Film, který měl být podle tvůrců "koncertem" představitelů nejstarší herecké generace, by se dal spíše označit za neharmonický souzvuk několika špatně naladěných nástrojů, které řídí falešný dirigent v půjčeném saku.

vylet

"Vážený pane Magnusku! Váš dramatický pokus jsem bohužel viděl! Nevím věru, co vám vytknouti dříve - zda chatrný děj, mátožnost postav, či veškeré prohřešky proti zákonům dramatu, které jste stihl učinit již během prvních dvaceti minut! A to nemluvím o tom, co řekne publikum vaší svérázné představě o poctě slavným českým hercům, když vedle nich postavíte herecky netalentované pseudohvězdy bulváru."

Tak takhle nějak by asi reagoval legendární dramaturg Národního divadla Ladislav Stroupežnický, kdyby zhlédl nejnovější opus scénáristy Tomáše Magnuska a režiséra Petra Šíchy s názvem Školní výlet.

A teď opusťme Cimrmana a hru Záskok a zcela vážně se zabývejme tímto dílem. Amatérsko-profesionální snímek Školní výlet je film tak špatný (a to ve všech směrech!), že je opravdu těžké najít na něm pozitiva. Začnu tedy tím, co někteří považují za největší klad - tedy skutečnost, že se v něm sešly všechny žijící (i dvě mrtvé) legendy českého filmu.

Chlapec se učí, ale pořád mu to nejde ...

Tomáš Magnusek se holedbá tím, koho všeho přemluvil k účasti ve filmu, ale já mám za to, že to, co provádí s filmovými legendami typu Jiřina Jirásková, Petr Kostka a další, je nechutné a možná by to mělo být i trestné! Copak lze považovat za poctu, když vedle sebe postavíme zkušené herce a rádobycelebrity typu Martina Hranáče? Copak jsem jediný, komu to celé nepřipadá trapné? :-)

Pocta starým hercům podle mého názoru vypadá poněkud jinak a tvůrcům doporučuji podívat se třeba na kvalitní filmy Babí léto, Vratné lahve nebo i Kawasakiho růže. Ve snímku Školní výlet však nejde o kvalitu, ale o kvantitu - čili narvat tam co nejvíce lidí nad 75 let a počkat co to udělá. Však vono to nějak dopadne, ne?

Jenže se stal přesně pravý opak - nic tu nefunguje! O hereckých výkonech pak ani nelze hovořit, i když Libuše Švormová a Stanislav Zindulka se docela snaží a v mezích svých rolí jakýs takýs výkon odvedli.

Sandra Nováková, která tentokrát překvapivě neukáže prsa, jak je jejím zvykem, má ve tváři stále jeden výraz, Tomáš Magnusek se snaží marně hrát opět roli zloducha a tentokrát i sexuálního zvhrlíka (což mu při jeho olbřímí postavě vůbec nejde a nikdo mu to nevěří) a David Novotný by se měl raději věnovat pořádání charitativních akcí a zbytečně se nezesměšňovat na velkém plátně. A o postavách typu Agáta Hanychová, resp. jejích ňadrech (jsou vidět častěji než její hlava) se nemá cenu ani rozepisovat ...

Již trailer slibuje, že uvidíme něco vskutku bizarního ...

Jinak jde o film, který obsahuje snad nejvíce WTF scén v rámci světové kinematografie. Některé scény totiž do snímku vyloženě nezapadaly a nesouvisely s dějem (proč třeba Kamila Moučková neobratně fackuje jakéhosi udavače, který se náhodou objeví v hotelu?) a divák vlastně jen čeká, kdy se na plátně objeví titulek: Tuto scénu uvidíte v tom a tom filmu v roce 2014. No, a o tom, jak Uršula Kluková chodí po hotelu a hledá podle mapy svůj pokoj, by se taky dalo napsat mnohem víc ...

Školní výlet vůbec působí jako jedna velká reklama na hotel Tree of Life, kde se celý příběh odehrává (snad i proto byl natočen - jiný důvod nevidím). Nešikovný product placement si však zařádil i na jiných místech a divák se aspoň může bavit hledáním těchto reliktů.

vylet

Tato kritika je svým způsobem zbytečná, neboť v zásadě nejde o film - Školní výlet je jen amatérský pokus s profesionálními herci, kterým díky jejich stáří (a novým zubům) není vůbec rozumět a kteří se zde bůhvíproč fyzicky obnažují (na rozdíl od těch mladých!). A pokud jim je náhodou rozumět, nelze si nevšimnout mizerných postsynchronů, které z filmu činí špatně nadabovanou argentinskou telenovelu.

Chyba však není v obsazení starších herců, kteří se snaží, seč jim síly stačí, ale v naprosté scénáristické roztříštěnosti a režijní sterilitě. Tvůrci, kteří se ohánějí technickou nedostatečností, by se měli podívat třeba na amatérsko-profesionální snímek Babička aneb Jak to bylo doopravdy, který také trpí amatérskými chybami, ale díky hlavní postavě zde aspoň neselhává humor. Anebo se mám smát tomu, když na plátně současně vidím zděšený obličej Uršuly Klukové a chlupaté moudí jakéhosi nahého pána? Ano, humor alá Kameňák.

Apropo, "vrcholná scéna filmu", v níž se má vysvětlit jakési udavačství (které se zmíní až asi po sedmdesáté minutě filmu!) obstará Stanislav Fišer, jenž hovoří pomocí rezonátoru. Není mu tedy vůbec rozumět, čímž scéna jaksi pozbývá na dramatičnosti ...

Všem hercům se to líbilo, tak kde je chyba? :-)

Abych nebyl pouze jednostranně negativní - z filmu je cítit, že si herci i členové štábu natáčení opravdu užili. To je ovšem poněkud málo, pokud má jít o snímek určený pro kina. Je mi líto, ale pokud jsou tvůrci tak "drzí" a pokoušejí se nabídnout své dílo široké veřejnosti (a nikoli jen na projekce v domovech pro seniory), tak musí zákonitě počítat s tím, že budou podrobeni přísné kritice. Notabene nejde o režijní, ani scénáristický debut, ale již o třetí režii Petra Šíchy a čtvrtý scénář Tomáše Magnuska.

Ale nakonec nebude tak zle. Pokud jsme ochotni překousnout stejně naivní sérii Bastardi I-III jako "film bez povrchností, klišé a přetvářek", tak přežijeme i "pohodovou podívanou" nazvanou Školní výlet jako další produkt tzv. náchodské filmové školy.

A na závěr opět pár imaginárních slov Ladislava Stroupežnického: "Nevím, pane Magnusku, čím jste vyučen, či v jakém oboru vyškole, ale s klidným svědomím vám mohu říci, abyste pokusů dramatických zanechal a věnoval se práci jakékoli, ale jiné!"

Milan Kvasnička

Fandím
4 fanoušci
Nesnáším
0 antifanoušků
Celebrity:
Tomáš Magnusek, Stanislav Zindulka, Libuše Švormová, Petr Šícha

Filmy:
Školní výlet

Kategorie:
Filmy, Právě v kinech,

Tagy:
Celebrity, zpěvačky, herečky, české zpěvačky, zpěváci, české filmy, české herečky, herci, čeští zpěváci, čeští herci, čeští režiséři, režiséři, český film, české komedie, Školní výlet foto, Školní výlet fotky, Školní výlet film, Školní výlet video, Školní výlet trailer, Školní výlet ukázka, Školní výlet píseň, Školní výlet recenze, Školní výlet premiéra, Petr Šícha film, Tomáš Magnusek film, Petr Šícha režie, Tomáš Magnusek Školní výlet, Petr Šícha Školní výlet, Tomáš Magnusek geront, geronti, gerontofilní kinematografie, čeští geronti, amatérský film, amatérské filmy
TOPlist