Co se píše v česku o Jindřich Honzl (3)
Jindřich Honzl
Hodnocení Jindřich Honzl
Fotky Jindřich Honzl (0)
Jindřich Honzl (14. května 1894 Humpolec – 20. dubna 1953 Praha) byl český divadelní a filmový režisér, divadelní teoretik, překladatel a pedagog.
Život
Jindřich Honzl se narodil v rodině humpoleckého krejčího a tovární dělnice. Měšťanku navštěvoval doma v Humpolci, pak se rozhodl pro pedagogicko dráhu, kterou zahájil studiem učitelského ústavu v Praze. Absolvoval v roce 1914, v letech 1914 – 1927 učil na měšťanských školách v Praze chemii a fyziku. Od roku 1921 byl organizován v KSČ .
Milovanému divadlu se věnoval nejen v Dělnickém dramatickém sboru (Dědrasbor), ale především v Devětsilu, v jehož sborníku mohl publikovat své teoretické články, které jsou všeobecně brány jako počátek české divadelní avantgardy. Již v roce 1926 spolu s Jiřím Frejkou a E. F. Burianem otevřeli experimentální scénu Osvobozené divadlo. Zprvu zde uváděli poetické inscenace čerpající z francouzských i českých autorů a o rok později, v roce 1927 přijali do divadla Jiřího Voskovce a Jana Wericha s jejich úspěšnou Vest pocket revue. Tím začíná jedna s velkých kapitol českého avantgardního divadla. Jindřich Honzl zde v letech 1926 – 1929 a 1931 – 1938 působil jako režisér a režíroval všech dvacet her V + W.
V letech 1929 – 1931 působil jako dramaturg a režisér Zemského divadla v Brně, 1931 – 1938 spolupracoval pohostinsky s Národním divadlem a Městským divadlem v Plzni, pro které upravoval nebo režíroval některé hry. 1939 – 1941 řídil Divadélko pro 99. V letech 1945 – 1951 byl č... Celý text »
Jindřich Honzl (14. května 1894 Humpolec – 20. dubna 1953 Praha) byl český divadelní a filmový režisér, divadelní teoretik, překladatel a pedagog.
Život
Jindřich Honzl se narodil v rodině humpoleckého krejčího a tovární dělnice. Měšťanku navštěvoval doma v Humpolci, pak se rozhodl pro pedagogicko dráhu, kterou zahájil studiem učitelského ústavu v Praze. Absolvoval v roce 1914, v letech 1914 – 1927 učil na měšťanských školách v Praze chemii a fyziku. Od roku 1921 byl organizován v KSČ .
Milovanému divadlu se věnoval nejen v Dělnickém dramatickém sboru (Dědrasbor), ale především v Devětsilu, v jehož sborníku mohl publikovat své teoretické články, které jsou všeobecně brány jako počátek české divadelní avantgardy. Již v roce 1926 spolu s Jiřím Frejkou a E. F. Burianem otevřeli experimentální scénu Osvobozené divadlo. Zprvu zde uváděli poetické inscenace čerpající z francouzských i českých autorů a o rok později, v roce 1927 přijali do divadla Jiřího Voskovce a Jana Wericha s jejich úspěšnou Vest pocket revue. Tím začíná jedna s velkých kapitol českého avantgardního divadla. Jindřich Honzl zde v letech 1926 – 1929 a 1931 – 1938 působil jako režisér a režíroval všech dvacet her V + W.
V letech 1929 – 1931 působil jako dramaturg a režisér Zemského divadla v Brně, 1931 – 1938 spolupracoval pohostinsky s Národním divadlem a Městským divadlem v Plzni, pro které upravoval nebo režíroval některé hry. 1939 – 1941 řídil Divadélko pro 99. V letech 1945 – 1951 byl členem ND (1945 člen tříčlenné umělecké správy spolu s Jaroslavem Průchou a Karlem Dostalem, 1948 – 1950 ředitel činohry). Na místo ředitele rezignoval na jaře 1950 a 3.září 1951 z ND odešel. V období od července 1945 do července roku 1948 řídil souběžně s působením v ND také nově ustavené Studio ND, které založil.
V letech 1945 až 1946 přednášel o herectví na katedře estetiky (oddělení dějin a teorie divadla) Filosofické fakulty UK. Po ustavení katedry divadelní vědy na této universitě zde vedl ve školním roce 1950/1951 seminář. V letech 1946 až 1953 byl profesorem divadelní vědy na divadelní fakultě AMU v Praze a v letech 1951 – 1952 zde zastával spolu s J. Kopeckým funkci vedoucího katedry divadelní vědy a dramaturgie. Řídil také časopis Sovětské divadlo a pracoval v divadelní sekci Čs.–sovětského institutu.
Podobně jako Jiří Frejka spáchal sebevraždu.
Ocenění
Tvorba
Vedle E. F. Buriana a Jiřího Frejky byl určující osobností levicového proudu české meziválečné avantgardy. Jako umělec a teoretik aktivně ovlivňoval vývoj socialisticky orientovaného divadla. Ve své režijní práci vycházel ze specifického hereckého projevu a pomáhal rozvíjet šíři jeho výrazových prostředků. Jeho teoretické práce položily základ k marxistickému výkladu divadelní vědy. Po roce 1945 přispěl k prosazení ideových principů sovětské divadelní kultury v českém divadle. Ve své tvorbě používal příležitostně i pseudonym Zdeněk Nesměrák .
Teoretické práce
- Roztočené jeviště, 1925
- Vznik moderního ruského divadla, 1928
- K novému významu umění, 1956
- Základy praxe moderního divadla, 1963
Hry a inscenace, výběr
- Hadrián z Římsů, (V. K. Klicpera, 1930)
- Alchymista, (V. Vančura, 1932)
- Jan Hus, (J. K. Tyl, 1936)
- Julietta, (B. Martinů, 1938)
- Pražský žid, (J. J. Kolár – V. Vančura, 1946)
- Národní hrdina Julius Fučík, (J. Honzl, podle Fučíkovy Reportáže psané na oprátce, 1946)
- Ze života hmyzu (K. Čapek a J. Čapek, 1946),
- Faidra, (J. Racine, 1947)
- Maryša, (Alois Mrštík a Vilém Mrštík, 1948)
- Maloměšťáci, (M. Gorkij, 1949)
- Josefina, (V. Vančura, 1949)
Zdroj: Wikipedia.org
Méně textu »
");
$('.bannerSky').writeCapture().html("");
$('.banner2').writeCapture().html("");
$('.banner3').writeCapture().html("");
$('.toplist').writeCapture().html('

');
$('.score').html('

');
pp_gemius_hit('B7abi6bjiFkuqE6S03k.MsTWzXABO88AqTCL6i26TNj..7');
}
function changepic(file, desc, order ,id){
$('#imagex').hide();
$('#imagex').html('

');
$('#imagex').fadeIn(400);
$('#imagex_order').val(order);
$('#imagex_id').val(id);
$('#imagex_desc').html(desc);
$('#galery_link').text($('#imagex_order').val()+' z '+$('#gcount').val());
border(id);
refBanner();
loadRating();
relColorbox();
}
function next(){
var id = $('#imagex_order').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var payload = '/system/fotka-next/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid;
$.get(payload, function(data){
var helper = data.split('$');
var desc = helper[1];
var file = helper[0];
var nove_order = helper[2];
var nove_id = helper[3];
changepic(file, desc, nove_order, nove_id);
if(nove_order > parseInt($('#image_right').val()) || nove_order < parseInt($('#image_left').val())){
list_next();
}
});
}
function prev(){
var id = $('#imagex_order').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var payload = '/system/fotka-prev/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid;
$.get(payload, function(data){
var helper = data.split('$');
var desc = helper[1];
var file = helper[0];
var nove_order = helper[2];
var nove_id = helper[3];
changepic(file, desc, nove_order, nove_id);
if(nove_order < parseInt($('#image_left').val()) || nove_order > parseInt($('#image_right').val())){
list_prev();
}
});
}
function list_next(hum){
if(hum != 1){ hum = ''; }
var id = $('#image_right').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var seo = $('#seo').val();
var payload = '/system/fotka-list-next/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid+'&hum='+hum+'&seo='+seo;
$.get(payload, function(data){
if(data){
var pomoc = data.split('$');
$('#list_body').hide();
$('#list_body').html(pomoc[0]);
$('#list_body').fadeIn(400);
$('#image_right').val(pomoc[1]);
$('#image_left').val(pomoc[2]);
}
});
}
function list_prev(hum){
if(hum != 1){ hum = ''; }
var id = $('#image_left').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var seo = $('#seo').val();
var payload = '/system/fotka-list-prev/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid+'&hum='+hum+'&seo='+seo;
$.get(payload, function(data){
if(data){
var pomoc = data.split('$');
$('#list_body').hide();
$('#list_body').html(pomoc[0]);
$('#list_body').fadeIn(400);
$('#image_left').val(pomoc[1]);
$('#image_right').val(pomoc[2]);
}
});
}
function border(id){
$('#list_body img').removeClass('active');
$('#list_body #img'+id).addClass('active');
}
function loadRating(){
var id = $('#imagex_id').val();
var payload = '/system/fotka-ajax-rating/?id='+id;
$.get(payload, function(data){
$('#rating-add-wrapperx').hide();
$('#rating-add-wrapperx').html(data);
$('#rating-add-wrapperx').fadeIn(300);
$(".ratingy").rating({showCancel: false, cancelValue: null});
$("#rating-rate").bind("change", function(){
var objekt = $('#rating-rate').val().split('-');
var payload = '/system/rate-fotky/?name='+objekt[0]+'&value='+objekt[1];
if(this.value != ''){
$.get(payload, function(data) {
if(data == "x"){
alert("Hlasovat můžete jenom jednou.");
}else{
var veci = data.split('-');
$('#avg').text(veci[0]);
$('#count').text(veci[1]+' hlasů');
}
});
}
});
});
}
function relColorbox(){
$("a[rel^='colorbox']").colorbox({
maxWidth:1066,
maxHeight:800,
previous: "Předchozí",
next: "Další",
close: "Zavřít",
current: "Obrázek {current} / {total}"
});
}
//-->