Gilles Villeneuve

profil
Fotku nahrál uživatel.
Fandím 0 fanoušků
Nesnáším
0 antifanoušků
Napiš názor 0 názorů

Povolání: Sportovec, pilot F1

Věk: 32 let

Datum narození: 18.01. 1950

Místo narození: Kanada, Québec

Datum úmrtí: 8.05.1982

Místo úmrtí: Belgie Lovaň

Hodnocení Gilles Villeneuve

Přitažlivost
0% (0 hlasů) 16777.místo
Talent
80% (1 hlasů) 11890.místo
Inteligence
0% (0 hlasů) 16249.místo
Vtipnost
0% (0 hlasů) 16222.místo

Fotky Gilles Villeneuve (7)

Životopis Gilles Villeneuve Upravit životopis

Joseph Gilles Henri Villeneuve (* 18.ledna 1950 St-Jean-sur-Richelieu provincie Quebec, Kanada – 8. května 1982 Lovaň, Belgie) byl kanadský pilot Formule 1. Patřil mezi největší talenty v tomto odvětví motorsportu.

S manželkou Joane měl děti Melanie a Jacquese, který se stal mistrem světa ve Formuli 1 v roce 1997.

Začátky

Upozornil na sebe již jako malý chlapec, který na stavbě svého otce předváděl bravurní jízdu s náklaďákem. O tom, že má rychlou jízdu na hranici maxima v krvi přesvědčil svého otce již v 15 letech, když zdemoloval jeho Pontiac. O rok později získal řidičský průkaz a také své první auto – sportovní MGA, které potkal stejný osud. Jeho prvním opravdovým „závodním“ vozem se stala Škoda 1000 MB.

Později začal závodit na sněžných skútrech. V roce 1973 vyhrál dokonce Světovou sérii. V letech 1974 — 1976 závodil v sériích Can-Am a Atlantic. V druhé jmenované sérii v posledním roce vyhrál 8 závodů z 9 a stal se suverénním mistrem.

Formule 1

Ve Formuli 1 se objevil při Velké ceně Velké Británie u týmu McLaren, zde startoval se starým McLaren M23 z devátého místa. V závodě skončil na 11. pozici. V Silverstone si jej všiml Enzo Ferrari a na doporučení Chrise Amona a Waltera Wolfa jej v dalším závodě nasadil jako třetího jezdce Scuderia Ferrari.

V roce 1978 poprvé vyhrál Velkou cenu. Vítězství bylo o to cennější, že jej dosáhl před domácím publikem. V celkovém pořadí šampionátu skončil na 9. místě.

Smrt

Když zhruba tři týdny před pátým závodem šampionátu v roce 1982 v belgickém Zolderu poskytoval rozhovor německému motoristickému časopisu, jakoby tušil sled věcí příštích. Popisoval v něm jízdní vlastnosti tehdejších monopostů, kdy přísavný efekt wing-caru natolik ztěžuje řízení, že se pilotům při průjezdech zatáčkami dělá z odstředivé síly černo před očima. Taktéž si posteskl nad nešťastným pravidlem o použití pneumatik během kvalifikací. Pilot měl k dispozici jen dvě sady měkkých pneumatik, což stačilo na dvě až tři opravdu rychlá kola. „Pokud jsem v takovém svém ’kamikadze’ kole, nezbývá než doufat, že pomalejší piloti na trati koukají do zrcátek...“, prohlásil. Po pátečním tréninku si v boxech posteskl „venku jezdí pár slepců, málem jsem jednoho trefil“.

Schylovalo se ke konci sobotní kvalifikace a on se chystal na své rychlé kolo. Při výjezdu ze zatáčky Terlamen viděl německý pilot Jochen Mass v zrcátkách svého Marche rychle se přibližující Villeneuvova Ferrari. Věděl, že jede své kamikadze kolo a chtěl mu udělat místo způsobem, jakým se uvolňuje místo na dálnici. Uhýbal vpravo, shodou okolností zrovna do místa kudy se rozhodl předjet. Došlo ke kontatku obou vozů. Zadní kola Marche katapultovala Ferrari do výše. Při prvním nárazu do mírného břehu podél trati byl pilot vytržen ze sedačky v kokpitu a zatímco vrak jeho Ferrari pokračoval v saltech dál, Gilles dopadl o několik desítek metrů k ochranným plotům. Mass, který se instinktivně skrčil v kokpitu zastavil opodál. V hlubokém bezvědomí byl převezen do nemocnice St. Raphael v Lovani kde v 21:21 místního času zemřel. 8. května 1982 tak skončila slibná kariéra jednoho z nejtalentovanějších pilotů Formule 1.

Dnes je jeho jménem pojmenován montrealský okruh, na kterém se jezdí Velká cena Kanady.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Zdroj: Wikipedia.org

Články o Gilles Villeneuve (0)

Všechny články o Gilles Villeneuve (0) »
TOPlist